• چهارشنبه

    Showers

    12° / 8°

  • پنجشنبه

    Mostly cloudy

    16° / 9°

  • جمعه

    Dreary

    17° / 9°

12° / 8°

: اینجا اکنون

10°C

خبرگزاری فارس:یارانه ۷۶ میلیون نفر واریز شد

تاریخ : 26 خرداد 1394 ساعت : 13:35چاپ

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز(سه‌شنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهارداشت:‌ روز گذشته 7 هزار و 296 میلیارد تومان از اعتبارات تملک دارایی های سرمایه‌ای از سوی سارمان مدیریت به خزانه‌داری برای پرداخت ابلاغ شد و امیدواریم بعد از این پرداخت‌های طرح‌های عمرانی نیز آغاز شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: 2700 میلیارد تومان از 5400 میلیارد تومان اعتبارات طرح‌های عمرانی استانی به 31 استان تخصیص یافت. درواقع 50 درصد اعتبارات عمرانی طرح‌های استانها در این تخصیص مورد توجه قرار گرفت.

یارانه امشب قابل برداشت است

سخنگوی دولت با بیان اینکه امروز برای 76میلیون و 57هزارو 430نفر بیش از 3 هزار و 460 میلیارد تومان یارانه به حساب سرپرستان یارانه واریزشد و از ساعت 24 امشب قابل برداشت است‎، گفت: یارانه غیرنقدی بمناسبت ماه رمضان از شنبه قابل دریافت است.

وی با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که سال گذشته توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، افزود: با توجه به اینکه دولت این سیاست‌ها را رافع مشکلات خود می‌داند نسبت به تهیه و تنظیم برنامه و تصویب در شورای اقتصاد و ابلاغ به دستگاه‌ها اقدام کرد.

دولت همواره از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استقبال کرده است

نوبخت یادآور شد: با توجه به اینکه یکسال از این امر می‌گذرد باید انتظار داشته باشیم دستگاه‌ها علاوه بر برنامه‌ریزی برای اجرای این سیاست‌ها عملکرد خود را نیز گزارش دهند. چرا که ما اقتصاد مقاومتی و مقاوم کردن اقتصاد را در شرایط تحریم و غیرتحریم لازم می‌دانیم و دولت از این سیاست‌ها استقبال کرده است.

سخنگوی دولت در ادامه سخنان خود به تحریم‌های غیرانسانی و مغایر با قوانین و عرف بین‌المللی اشاره و تصریح کرد: با همت مردان دیپلماسی کشور و حمایت مردم قطعا روزی تحریم‌ها لغو می‌شود و کسانی که مدعی حمایت از حقوق بشر هستند خود ناقض این امر شده‌اند، از این رو سکوت در برابر این تحریم‌های ظالمانه ظلم بزرگی به شمار می‌رود.

وی در ادامه با بیان اینکه همه مجامع رسمی بین‌المللی به این امر معترفند که این دولت توانست نرخ تورم را از 40 درصد به 15 درصد برساند، تأکید کرد: این امر نشان دهنده تدبیر است؛ البته باید از مردم عذرخواهی کنیم اینکه ما تورم 40 درصد را به 15 درصد رساندیم؛ باید و شاید به عنوان یک رفاه، به محضر ملت ایران نرساندیم چرا که ما این کار را برای خود یک تکلیف می‌دانستیم، به هر حال تحریم‌ها آثار خود را دارند اما با تدبیر تلاش می‌کنیم اینها را رفع کنیم.

ججاسوسی از رژیم صهیونیستی بعید نیست

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره جاسوسی رژیم صهیونیستی در هتل محل مذاکرات یادآورشد: این چیز بعیدی نیست، در این زمینه باید گفت که از رژیم صهیونیستی جاسوسی برمی‌آید و همواره از این دست رفتارهای مجرمانه دارند و من این را از رسانه‌ها شنیدم؛ باید منتطر نتیجه ماند و قطعا تیم هسته‌ای کشورمان موارد لازم را مدنظر قرار خواهند داد‎.

دولت موافق افزایش نرخ مکالمات نیست

نوبخت با بیان اینکه دولت با افزایش نرخ مکالمات تلفنی موافق نیست، اشاره‌ای هم به طرح امر به معروف کرد و گفت: طرح امر به معروف و نهی از منکر تعارضات و مغایرت‌هایی با قانون اساسی دارد و تلاش می‌کنیم مشکلات احتمالی که ممکن است برای مردم ایجاد کند را برطرف کنیم‎.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رسانه‌های منتقد نتوانستند در نشست خبری رئیس جمهور سوالات خود را مطرح کنند دلیل این امیر چیست، افزود: این صف‌بندی منتقد موافق و مخالف را چه کسی تعیین می‌کند؟ همه اصحاب رسانه هستند و در همین نشست خبری هم می‌بینید که همگی حضور دارند و سوالات خود را مطرح می‌کنند.

وی با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس جمهور در بجنورد گفت: همواره رئیس جمهور در تمامی صحبت‌ها و سخنرانی‌هایشان تلاش کرده‌اند دو نکته را مورد توجه قرار دهند.

کسی تردید ندارد تحریم‌ها برای کشور محدودیت ایجاد کردده است

نوبخت ادامه داد: کسی تردید ندارد که تحریم‌ها برای ما محدودیت ایجاد کرده و در چنین شرایطی که ما تنها از چند کشور می‌توانیم کالا بگیریم، به ناچار آن کالا را باید گران‌تر وارد کنیم که آقای رئیس‌جمهور در بیان خود بر این نکته تاکید دارد.

وی اضافه کرد: تاکید رئیس‌جمهور بر این است که وضع تحریم‌ها برای تسلیم ملت ایران است اما این تحریم‌ها یک روز لغو خواهد شد پس بیان آثار تحریم‌ها افشای ظلم تحریم‌کنندگان است و آثار تحریم، مثل شهدایی است که در جنگ دادیم یا تخریب‌هایی که در جنگ به‌وجود آمد اما با این وجود، ملت ما عقب ننشستند و قطعا در این وضعیت نیز مانند همان ایام جنگ ملت ما عقب‌نشینی نخواهند کرد.

هفته‌نامه صدا را نمی‌شناسم

وی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به استان خراسان شمالی، استقبال مردم از روحانی را در این سفر بی نظیر توصیف کرد در پاسخ به سوالی در خصوص انشار یک نظرسنجی در هفته نامه صدا وابسته به حزب کارگزاران مبنی بر کاهش محبوبیت دولت گفت: این هفته نامه‌ای که خیلی هم نمی‌شناسمش بهتر است بیاید جواب خود را در کف خیابان ببیند؛ آمارهای ما مبین همراهی عواطف و اعتماد به دولت و شخص رئیس جمهور مانند همان 24 خرداد 91 است‎.

موضوع تشکیل پلیس اقتصادی در دولت مطرح نشده

وی درباره تشکیل پلیس اقتصادی نیز خاطر نشان کرد: در این باره از وزیر اقتصاد سوال خواهم کرد اما چنین چیزی در دولت مطرح نیست اما ممکن است در وزارت اقتصاد مطرح شده باشد.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌های دولت در جهت عدم توافق هسته‌ای و اداره کشور با این وضع، گفت: برای استمرار وضع موجود برنامه داریم، اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، برنامه داریم و اگر به نتیجه هم برسد برای استفاده از منابع آزادشده برنامه خواهیم داشت اما قطعا اداره کشور با 300 هزار بشکه نفت، با صادرات یک میلیون بشکه نفت متفاوت است اما ما برای عبور از این شرایط هم برنامه داریم.

در مبارزه با مفاسد اقتصادی به قانون و اجرای خوب نیاز داریم

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص عزم دولت در مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز تأکید کرد: در مبارزه با مفاسد اقتصادی هم به قانون نیاز داریم و هم به اجرای خوب. در این زمینه شورایی متشکل از 3 قوه تشکیل شده که اگر نیاز به قانون باشد دوستان ما در مجلس در این زمینه قانونگذاری خواهند کرد و اگر نیاز به برخورد با مفاسد باشد قوه قضائیه تمهیدات لازم را می‌اندیشد، در حال حاضر در اجرای این مسئله جدیت وجود دارد که پیگیری معوقات نظام بانکی و همچنین برخورد با موسسات پولی و مای غیرمجاز نیز در همین راستاست.

نوبخت در ادامه به موضوع اشتغال جوانان اشاره کرد و گفت: امکان استخدام 38 هزار جوان را در دستگاه‌های دولتی فراهم کرده ایم که در این راستا آزمون‌هایی نیز صورت گرفت.

متاسفانه در ماه‌های پایانی کار نمایندگان طرح‌های استیضاح رو به افزایش است

سخنگوی دولت به موضوع استیضاح فانی نیز اشاره کرد و یادآور شد: استیضاح فانی تنها موضوع و طرحی نیست که در مجلس مطرح باشد متأسفانه باخبر شدیم در ماه‌های پایانی کار نمایندگان طرح‌های استیضاح رو به افزایش است.

نوبخت همچنین گزارشی از عملکرد وزارت نفت را در رابطه با اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در رابطه با سیاست 13 و 14 اقتصاد مقاومتی به تفصیل ارائه کرد و گفت: ایران جایگاه سوم را از نظر تولید نفت در منطقه به دست آورده است و رتبه ایران در تولید نفت در منطقه افزایش یافته است، در نتیجه‌ی این موضوع به صورت بالقوه امکان افزایش صادرات ایجاد شده است البته این واقعیت که تحریم‌های ظالمانه و غیر انسانی و مغایر قوانین عرف بین‌المللی علیه ایران وجود دارد غیر قابل انکار است.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در وزارت خارجه نیاز به وجود معاونت اقتصادی وجود دارد، توضیح داد: وزارت خارجه از طریق نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در سایر کشورها موضوع جذب سرمایه گذاری را فعال کرده است و در صورتی که این نیاز برای معاونت اقتصادی در وزارت خارجه وجود داشته باشد بررسی‌های لازم انجام خواهد شد.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی در مورد قانون انتخابات و شفافیت منابع مالی برای کاندیداها گفت: دولت می‌خواهد قانون انتخابات اصلاح شود و منابع تبلیغات کاندیداها فعال شود پس امید است این لایحه با امید بیشتری به نتیجه برسد.

با استقبال قابل توجهی از شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران مواجه هستیم

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد قرارداد ایران و چین و حجم شرکت‌های طالب سرمایه گذاری در ایران گفت: با استقبال قابل توجهی از شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران مواجه هستیم که فقط منتظر لغو تحریم‌ها هستند که در این راستا در ماه جاری هیاتی از کشور اندونزی به ایران آمدند و همچنین با کشور عراق همکاری‌هایی داریم و به زودی از یک کشور اروپایی هیاتی بلندپایه به ایران خواهد آمد.

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد برداشت مبلغ 35 میلیارد دلار از بانک مرکزی گفت: این مبلغ از بانک مرکزی دریافت شده است که ما به ازای آن برای بازگشت وجود ندارد البته مربوط به دولت قبل است و الان در حساب بدهی‌های دولت فعلی گذاشته شده است.

منبع خبر:خبرگزاری فارس

کلیه حقوق این سایت محفوظ است