• چهارشنبه

    Showers

    12° / 8°

  • پنجشنبه

    Mostly cloudy

    16° / 9°

  • جمعه

    Dreary

    17° / 9°

12° / 8°

: اینجا اکنون

10°C

خبرگزاری فارس:نخواهیم گذاشت تحریم‌ها ادامه داشته باشد

تاریخ : 24 خرداد 1394 ساعت : 13:24چاپ

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، حجت‌الاسلام حسن روحانی پیش از ظهر امروز در جمع مردم خراسان شمالی در ورزشگاه تختی این شهر، با تاکید بر اینکه نخواهیم گذاشت تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران ادامه یابد، اظهار کرد: ما در تهران و بجنورد نمی‌نشینیم و شعار بدهیم بلکه در همان مرکزی که به ناحق علیه ما قطعنامه وضع کرده است، پیگیری می‌کنیم و همان جا تحریم‌ها را لغو خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ملتی می‌خواهیم که همان‌طور که به ارزش‌های اسلامش، اخلاقش و معنویتش احترام می‌گذارد، شاد و سرزنده نیز باشد، افزود: امروز دو سال از انتخابات 92 در 24 خرداد می‌گذرد و مردم به دولتی که چشم‌اندازش امید، برنامه‌اش تدبیر و روشش همواره اعتدال است، رای دادند.

روحانی خطاب به مردم بیان داشت: شما حماسه بزرگی را در دو سال پیش در این سرزمین آفریدید و با حضور خود در پای صندوق آرا ثابت کردید که این ملت عاشق نظام جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری دینی است و انتخاب خود را با صندوق آرا در جامعه خود و به جهانیان نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه 24 خرداد دو سال پیش ملت ایران اعلام کرد که مسیری را انتخاب می‌کند که در آن مسیر همه اقوام متحد و کنار یکدیگر هستند، تصریح کرد: ما مسیری را انتخاب می‌کنیم که شیعه و سنی، ترک و ترکمن، عرب و لر، همه و همه زیر پرچم اسلام و زیر پرچم ایران دست به دست هم داده و برای توسعه ایران با دولت همدل و هم‌زبان هستند.

* برای رسیدن به رونق اقتصادی همه باید کمک کنند

رئیس جمهور تاکید کرد: ما در روز 24 خرداد دو سال پیش به همه اعلام کردیم که در این سرزمین ما به فرهنگ، افکار و سلیقه‌های یکدیگر احترام می‌گذاریم و آستانه تحمل را بالا و بالاتر می‌بریم.

وی افزود: این جناح یا آن جناح، این حزب یا آن حزب، این قومیت یا آن قومیت و این لهجه و گویش یا آن لهجه تفاوتی ندارد و همه ما به دنبال یک هدف هستیم و آن هم پیشرفت سریع و همه جانبه ایران اسلامی است.

روحانی با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم از رقبا، همسایگانمان و دیگر کشورهای در حال توسعه پیشی بجوییم، گفت: ما اگر می‌خواهیم به پیشرفت و قله‌های ترقی دست پیدا کنیم باید متحد باشیم، دست به دست هم دهیم، اختلافات را کنار بگذاریم و همه به هم کمک کنیم تا در این کشور رونق اقتصادی آغاز شود.

* 8 میلیارد دلار مواد غذایی کمتر وارد کردیم

رئیس هیئت دولت با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در سنوات گذشته و مقایسه آن با دولت یازدهم گفت: طبق آمار ما 8 میلیارد دلار مواد غذایی کمتر وارد کردیم.

وی با یادآوری اینکه روزی که این دولت کار خود را آغاز کرد از رشد و رونق اقتصادی خبری نبود، گفت: آمار اقتصادی ما نشان می‌داد که در سال 91 رشد اقتصادی کشور نزدیک منفی هفت درصد بوده و این یعنی رکود عمیق بر اقتصاد حاکم بود، حتی در سال 92 هم باز رشد منفی بود یعنی ادامه رکود را داشتیم.

روحانی با بیان اینکه در چنین وضعیتی روز به روز تولید کاسته می‌شد، تصریح کرد: یقینا اگر تولید کاسته شد دست ما به بیگانه دراز می‌شود و اگر تولید ما کاسته شد حتی برای نان شب هم نیاز داریم گندم را از خارج وارد کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: در سال 92 میلیون‌ها تن گندم وارد کشور شد، اما در سنوات گذشته میزان واردات گندم کاهش یافت و امسال هم به حول و قوه الهی و برنامه‌ریزی دولت کمتر از سال قبل واردات گندم داشتیم.

وی تاکید کرد: نیازمندی کشاورزی ما در طول سال 92 و 93 به بیگانه و خارج کاهش پیدا کرده و روی پای خود ایستاده‌ایم، همچنین ما در این مدت 8 میلیارد دلار مواد غذایی کمتر وارد کردیم و این به معنای آن است که ما در مسیر تولید حرکت کرده‌ایم.

روحانی اضافه کرد: تعداد تراکتورها، تعداد کمباین‌ها و تعداد ماشین‌آلات راهسازی و کشاورزی روز به روز افزایش پیدا می‌کند که این به معنای حرکت کشور در مسیر توسعه و رشد است.

* بیگانگان زنجیر نابجای تحریم بر پای ملت انداخته‌اند

مقام ارشد اجرایی کشور با اشاره به اینکه امروز بالاترین مشکل اجتماعی‌ کشور بیکاری است، گفت: ما باید حرکتی از نو آغاز کنیم، ما قادر هستیم کشور را در مسیر حرکت و توسعه قرار دهیم، اما دیگران آمده‌اند در مسیر مسابقه بر پای ملت ما زنجیر نابجای تحریم انداخته‌اند که ما نخواهیم گذاشت این زنجیر ادامه پیدا کند.

وی بیان داشت: همه مردم ایران بدانند که هر مشکلی که برای این ملت است برای حقوق این ملت است و ما دست به دست هم داده‌ایم و از 24 خرداد 92 به جلو پیش می‌رویم.

روحانی با یادآوری اینکه ما دست به دست هم خواهیم داد با یگانگی، اتحاد، وحدت و انسجام ملی، با حمایت مقام معظم رهبری، با اتکا به خداوند متعال و با حمایت امام زمان (عج)، نخواهیم گذاشت بیگانگان بخواهند ظلم و جنایت تحریم را ادامه دهند، اضافه کرد: ما نخواهیم گذاشت حقوق ملت ایران پایمال شود و مواد خوراکی مردم گران‌تر به دست مردم برسد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه به ما ظلم شده و زنجیر تحریم را برای ملت ما آماده کردند، اظهار کرد: شما ملت بدانید هر جنسی که از خارج به دست شما رسیده 10 تا 15 درصد گران‌تر به دست شما رسیده است.

وی اظهارنظر برخی افراد درباره تحریم‌ها را یادآور شد و گفت: آن‌ها که می‌گویند تحریم مهم نیست گویی از جیب مردم بی‌خبرند.

روحانی خاطرنشان کرد: آن‌هایی که می‌گویند ما در برابر بیگانگان نباید بایستیم و در برابر 1+5 با قامتی رشید و با دیپلمات‌های کارآزموده نباید مذاکره کنیم، گویی از زندگی مردم بی‌خبرند.

وی تاکید کرد: ما به حول و قوه الهی با هدایت‌های رهبری معظم انقلاب با حمایت شما مردم بزرگ هم در داخل ایران غنی‌سازی خواهیم کرد و هم چرخ اقتصاد را به حرکت در می‌آوریم.

دولت همه امور را در شرایط تحریم انجام داده است

روحانی با بیان اینکه ما در شرایط تحریم به فکر دریاچه‌های خشک و رودخانه‌های بزرگ کشور افتادیم، ادامه داد: در شرایط تحریم شرایط بنزین و گازوئیل مصرفی را از لحاظ کیفیت اصلاح کردیم.

رئیس جمهور با اشاره به اهتمام دولت در حوزه توسعه و عمران کشور بیان داشت: در این شرایط پروژه قطار سریع‌السیر را در ایران آغاز کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ما نخواهیم گذاشت قامت رشید ملت بزرگ ایران ذره‌ای در برابر فشار دشمنان خم شود و در این 22 ماه شاهد هستیم که ملت بزرگ ما در برابر همه فشارها ایستادگی کرده است.

به گفته روحانی در طول 22 ماه گذشته صدها هزار هکتار زمین کشاورزی زیر پوشش آبیاری مدرن قرار گرفته، به نحوی که این طرح تنها در خوزستان و ایلام در سطح 177 هزار هکتار اجرا شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: در استان خراسان شمالی برای مدرن کردن آبیاری کشاورزی 60 میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در طول یک سال گذشته بیش از 3 هزار و 900 پزشک متخصص به استان‌های محروم و نقاط دور افتاده اعزام کرده‌ایم که این تعداد پزشک متخصص در 24 ساعت و شبانه‌روز در این مناطق حضور دارند و برای درمان مردم تلاش می‌کنند.

روحانی با یادآوری اینکه ما هزارها خانه بهداشتی را ساخته و یا تجهیز کرده‌ایم، گفت: در این مدت برای آسودگی بیشتر بیمارانمان نزدیک به 11 میلیون نفر از حاشیه شهرها را زیر پوشش خدمات درمانی قرار داده‌ایم و همچنین 9 میلیون و 200 هزار نفر زیر پوشش بیمه درمانی قرار گرفته‌اند و 11 میلیون نفر را زیر پوشش حمایت امنیت غذایی قرار دادیم.

وی در بخش دیگری با اشاره به لزوم شاد بودن مردم گفت: ما با شادی و نشاط مردم مخالف نیستیم، ما به روزش خوشحالی می‌کنیم، به روزش هم اشک می‌ریزیم؛ در 19 رمضان و 21 رمضان اشک می‌ریزیم و 15 رمضان شادی می‌کنیم و ما ملتی رشید، شاد، بزرگ و فرهنگ‌دوست هستیم.

رئیس هیئت دولت با یادآوری اینکه موسیقی، فرهنگ، ادب و شعر از سرزمین ایران و خراسان به کل منطقه آسیای مرکزی قفقاز و دیگر جاها رسوخ پیدا کرده است، گفت: ما شادی ملت، اشتغال، رونق اقتصادی و رفاه اجتماعی ملت را توأمان می‌خواهیم و علاوه بر آن سانترفیوژ را نیز می‌خواهیم.

روحانی تاکید کرد: ما همه آنچه که حق ما است را می‌خواهیم و برای احقاق حقوقمان قیام کرده‌ایم.

رئیس جمهور خطاب به جمعیت حاضر یادآور شد: امروز نشاط و شادی‌تان همان نشاط روز 22 خرداد سال 92 است که من در سفر 22 خرداد 92 زمانی که به بجنورد آمدم دیدم در آن روز جمعیت زیادی به مراسم آمده بودند و حتی پایه محل سخنرانی به دلیل ازدحام جمعیت شکست.

*25 پروژه با 570 میلیارد تومان اعتبار در خراسان شمالی عملیاتی می‌شود

رئیس جمهور با برشمردن طرح‌های سفر به خراسان شمالی اظهار کرد: در این زمینه 25 پروژه با 570 میلیارد تومان تصمیم‌گیری، اجرا و عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح‌ها در سال 94 و 95 و برخی از آنها در اوایل سال 96 با حمایت مردم و با تلاش مسئولان، اجرایی و عملیاتی خواهد شد، گفت: نخستین طرح تکمیل بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان به طول 250 کیلومتر است که مجموعاً نیاز به 200 میلیارد تومان اعتبار دارد.

روحانی تصریح کرد: اصلاح، تکمیل و روکش‌های مورد نیاز 660 کیلومتر راه‌های روستایی ان‌شاءالله تا پایان سال 95 با اعتبار 100 میلیارد تومان اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

رئیس هیئت دولت با بیان اینکه طرح بسیار مهم راه‌آهن بجنورد - اسفراین و اسفراین به جوین و اتصال به راه‌آهن سراسری از دیگر طرح‌های سفر است، گفت: البته این طرح اعتبار بسیار سنگینی معادل یک‌هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

روحانی افزود: همچنین 13 نقطه حادثه‌خیز در این استان وجود دارد که اصلاح همه این 13 نقطه در سال 94 و 95 اجرا خواهد شد، همچنین فرودگاه بجنورد که احتیاج به تکمیل دارد اعتبارات آن تامین خواهد شد.

وی از نگاه ویژه دولت به بخش سلامت استان هم خبر داد و یادآور شد: بیمارستان 218 تختخوابی شیروان با 29 میلیارد تومان اعتبار تا پایان سال 95 تکمیل و بیمارستان 66 تختخوابی جاجرم و گرمه نیز با 20 میلیارد تومان اعتباری که نیاز دارد تا پایان امسال عملیاتی می‌شود.

رئیس جمهور اظهار کرد: علاوه بر این روستاهایی که تاکنون گازرسانی نشده 75 نقطه است که تا پایان سال 95 در همه آنها این طرح‌ها عملیاتی می‌شود.

وی گفت: 80 مدرسه در استان وحود دارد که از لحاظ ساختمانی خشتی و گلی و نامناسب است که در سال 94 و 95 تکمیل و با ساختمان‌های جدید جایگزین خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه در زمینه مسئله آبرسانی در بجنورد طرح آبرسانی با 35 میلیارد تومان اعتبار تا اوایل سال 95 انجام خواهد شد، اظهار کرد: با این طرح هم کیفیت آب افزایش می‌یابد و هم برخی از بخش‌ها دارای آب می‌شوند.

وی اختصاص 50 میلیارد تومان برای سد چندیر را هم یادآور شد و ادامه داد: 17 طرح فاضلاب در استان دنبال خواهد شد که فاضلاب اسفراین در سال 94 تکمیل می‌شود، همچنین 12 مجتمع آبرسانی روستایی با 45 میلیارد تومان اعتبار تکمیل خواهد شد.

روحانی همچنین از آغاز عملیاتی اجرایی واحد جدید پتروشیمی در بجنورد در این سفر استانی خبر داد و گفت: در بخش صنعت ان‌شاءالله واحد جدید پتروشیمی با اعتبار 700 میلیون دلار از طریق تامین اجتماعی این کار آغاز خواهد شد که بزرگ‌ترین واحد صنعتی در استان خواهد بود.

وی حمایت از کشت گلخانه‌ای به منظور بهره‌وری آب، اختصاص 5.5 میلیارد تومان برای دانشگاه علوم بجنورد، اختصاص 110 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای چهار هتل نیمه‌تمام را هم برشمرد و یادآور شد: مجموعا 25 پروژه در استان با 570 میلیارد تومان تصمیم‌گیری و اجرا و عملیاتی خواهد شد.

منبع خبر:خبرگزاری فارس

کلیه حقوق این سایت محفوظ است